بازاریابی بانکی

بانك­ها، شريان حياتي اقتصاد هر كشورند. تلاش مؤسسات مالي و بانكي در سطح جهان در جهت افزايش كارايي است. بايد براي جلب و تشويق مردم به پس انداز، جمع­آوري سرمايه­هاي كوچك و به كارانداختن آن­ها در رشته­هاي توليدي وخدماتي، نقش مهمي ايفا كنند. بانك­ها به عنوان بازار پول در كنار بازار بورس كه نوعي بازار سرمايه است بخشي از بازار مالي كشور محسوب مي­شوند و همانطور كه جريان و گردش خون در بدن ضامن حيات انسان است، وجود بانك­ها نيز ضامن حيات اقتصادي كشور به شمار مي­رود.

يكي از اهداف مديريت، افزايش منابع بانك است كه اين مهم را مي توان يكي از مسئوليت­هاي مديريت بازاريابي بانك دانست. نخستين و مهم­ترين اصل بازاريابي، توجه به خواسته مشتري است.  سازمان­ها بدون توجه خواسته مشتري نمي­توانند به حيات خود ادامه دهند. توجه به خواسته و ترجيحات مشتري، موجب رضايت وفاداري او مي­شود و در نتيجه، افزايش شهرت و اعتبار شركت و همچنين افزايش سودآوري آتي شركت را به دنبال دارد. آگاه بودن از ترجيحات مشتريان مي­تواند داراي اهميت بسيار باشد. آگاهي از ترجيحات مشتريان، پيش بيني و كنترل رفتار آنان را آسان مي­نمايد . ترجيح مشتري، ناشي از نگرشي است كه به يك محصول يا نام تجاري خاص دارد.

احتمالا عوامل اصلی که مستقیما  می­توانند بر میزان خرید ونوع کالای خریداری شده تاثیر بگذارند از دامنه وسیعی برخورداربوده واز عوامل شخصی تا عوامل محیط بازاریابی گسترده می­باشد.(بلوریان تهرانی ، 1376، 17 )

2-2-1- بازاریابی

از طرف صاحب نظران تعریف های گوناگونی برای بازاریابی بیان شده است. امروزه صاحب­نظران بازاریابی را فرایند ارضای نیازها و خواسته­های بشر تعریف می­کنند. به زعم فیلیپ کاتلر یکی از برجسته ترین صاحب­ نظران این رشته، بازاریابی عبارت است از:

“فعالیتی انسانی در جهت ارضاء نیازها و خواسته ها از طریق فرایند مبادله”

در تعریفی دیگر، بازاریابی عبارت است از”همه تلاش­های نظام­مند برای شناخت نظام بازار و اقدام مناسب نسبت به انواع تقاضاها با توجه به نظام ارزشی جامعه و هدف­های سازمان”

بنابر تعریف انجمن بازاریابی آمریکا، بازاریابی به مجموعه­ای از فعالیتهای بازرگانی اطلاق می­شود که مصرف کننده­نهایی را هدایت می­نماید. از دیگر مفاهیم بازاریابی می­توان به عواملی چون نیاز-خواسته-تقاضا-کالا-ارزش-قیمت-رضایت-تبادل-بازار و غیره اشاره کرد.(آقازاده،1383 ،13)

2-2-2- ضرورت بازاریابی بانک­ها

استراتژی بازاریابی در موسسات مالی و بانک­ها نوعی هدف­گذاری و تعیین جهت است. این استراتژی در اغلب موارد با عبارات کلید که موید اهداف سازمان است بیان می­گردد.(نورا و اوریان[1]،2007، 55 )

علاوه بر این موفقیت در سیستم­های مالی و بانکی نیازمند حمایت از منابع انسانی و پتانسیل­های سازمان و استفاده از این پتانسیل­های سازمان و استفاده از این پتانسیل­ها در اجرای فرآیند­ها است.(بری[2]،1999، 15 )

ورود بانک­هاي خصوصی، رقابت بالایی آورده و توقعات و خواسته­هاي مشتریان را با توجه به تغییر نوع زندگی و خدمت­رسانی به آنها متحول ساخته است. در محیط­هاي سنتی، ارتقاء کیفیت خدمات داراي تبعات استراتژیکی همچون افزایش وفاداري مشتریان و رشد بهره­وري مبادلات اقتصادي خواهد بود.(Sheng & Liu,2010,273)

[1] -Nora & Oryan

[2] -Berry

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

بررسی عوامل موثر بر ترجیح مشتریان در انتخاب یک بانک( مورد مطالعه بانک مهر اقتصاد)